Uzun yıllardır Mitte'deki Sophienstraße'ye dayanan sanat patronu Erika Hoffmann, Berlin'i şaşırtıcı ve hoş geldiniz: 20. yüzyılın 22'sinin kıyafetleri ve aksesuarları, Thierry Mugler, Jean-Charles de Castelbajac ve Martin Margiela gibi büyük moda isimlerinden sanat ve zanaat gitti.
2025'in sonunda, şimdi ilk kez “Paris'ten” Kabine Sergisi Modunda “sunulacaklar. Ve voilà, elbiseler için geçerlidir, bu da sanat eserleri için de geçerlidir: eski ustalarda birçok heyecan verici şeyler keşfedilebilir – türlerinin en iyi eserleri oldukları sürece.
Dr. ile konuştuk Galliano ve Gaultier hakkında Sanat ve El Sanatları Müzesi'nin moda ve tekstil küratörü Katrin Lindemann, zararlılara karşı soğuk odalar ve GDR'den moda.
Erika Hoffmanns müzeye nasıl verdi?
New York'ta yaşayan bir kız, Noel 2023'ten önce Berlin'deyken bizimle iletişime geçti. Bana yazdı ve daha sonra 1979'dan itibaren Thierry Mugler tarafından büyük işlemeli midye süsleri ile yeşil bir tulum geçti. Şöyle yazdı: Annemin küçük bir erken mugler elbiseleri koleksiyonu var. Bununla ilgileniyor musun?
Tekstil koleksiyonumuzun harika olduğunu bilmelisiniz, ancak 20. yüzyılın 70'li, 80'li ve 90'larından çok az parçamız var. Çünkü kamera/çağrı koleksiyonu durur. 2003 yılında onları son derece profesyonel moda koleksiyoncuları Wolfgang Ruf ve Martin Kamer'den aldık. Barok'tan toplam 1500 nesne – 18. yüzyıldan 1970'lere kadar 700 kıyafet ve 800 aksesuar. Bu moda galerimizi ilk etapta yarattı. Ancak odak noktası 19. ve 20. yüzyılın başlarında, son on yıllarda çok daha az.
Tasarımcı modasını ölçerek, aynı zamanda vintage için Hollywood stilistlerinin yumuşak noktasıyla, tasarımcı modasının yüksek yaşam döneminden en iyi parçalar daha pahalı hale geldi. Fiyatlar 3 haneli başlar ve özellikle akşam modası ve bazı tasarımcılar için 4 ve 5 haneli aralığa yükselir. 1999 yılında New York'ta bir butik açmak için bir Dior el çantası şeklinde bir kağıt davet bile yakın zamanda Londra'da 8.450 £ 'a ulaştı çünkü John Galliano davet etti. Müzayedeler alakalı olduğunda fetiş ek ücretinin eklendiği Lady Di gibi ünlü kullanıcıların şeyler hakkında konuşmamak.
Çok fazla satın alma bütçemiz yok. Dürüst olmak gerekirse: neredeyse hiç yok. Bu yüzden zaman zaman bağış almaya çok bağımlıyız. En son, bunlar dolaplarını temizleyen ve 1950'lerden ve 1960'lardan ULI Yargıç Topluluklarını geçen yaşlı Berlinlilerdi. Ama 1980'ler, 1990'lar, pek bir şeyimiz yok.
Martin Margiela, 1994 civarında: Poster, kağıt ve gri renk parçalarından batı. Erika Hoffmann'ın Hediyesinden Sanat ve El Sanatları Müzesi'ne.Max Fahrig/Berlin, Sanat ve El Sanatları Müzesi'nde Eyalet Müzeleri
John Galliano yok, Alexander McQueen yok mu?
Hayır, maalesef hayır. Ayrıca Jean Paul Gaultier'den sadece bir modelimiz var – baskılı yüzlü bir gece elbisesi, ama hepsi bu.
Bunlar aslında dolu olan ciddi deliklerdir. 1990 civarında Gaultier, Hindistan'dan Ortodoks Yahudiliğe küresel ilham karışımı ile kesinlikle vizyonerdi. Ve sonra önce Madonna, bu saten korseler ve çantalar için cazibesi feminist çalışması.
Örneğin Iris Van Herpen'den de hiçbir şeyimiz yok. 1970'lerin sonunda Erika Hoffmann'ın sahip olduğu bu erken mugler parçalarından daha memnun kaldık. Seçim Berlin'deki evinde oldu. Sanat koleksiyonunun bir kısmının yıllardır sergilendiği Sophie-Gipshöfen'de Sophienstraße'de yaşıyor. Sonra iki kıyafet rafı kurdu ve şöyle dedi: Şeylere bakın ve seçin. Onun için, günlük kıyafetler dolaba asıldığı sürece idi. Ve en sonunda büyük bir beyaz karton getirdi: “Belki de kullanabilir misin?” İçinde, Martin Margiela'nın sıfırdan bu sanatsal yelek kağıt mendil altındaydı. 1994'teki bir koleksiyondan, önündeki koleksiyonlardan parçaları tekrarladığı ve gri renkle boyandığı zaman.
Erika ve Rolf Hoffmann'ın şirketleri Van Laack için öneriler toplamak için Paris'e gittikleri söyleniyor. Rolf Hoffmann, 1970 yılında babasından tanınmış şirit üreticisini devralmıştı. Ancak Thierry Mugler'in hediyelerindeki yaklaşık 20 elbisesi desensiz ve ince renklere sahip. Yves Saint Laurent veya Hungaro'nun Paris'te aynı zamanda sunduğu parlak baskılardan tamamen farklı.
Bu kadar büyüleyici bulduğum şey: Bayan Hoffmann'ı sadece yaşlı bir bayan, çok ayrık bir insan ve nispeten küçük olarak tanıyorum. Ve Mugler'de hemen uzun güç kadınlarını düşünüyorsunuz. O zamanlar giyinmek istediğini tamamen büyüleyici buluyorum. Paris'teyken, Bayan Hoffmann muhtemelen 1978'den yeni açtığında Thierry Mugler'ın ilk dükkanındaki Victoires'e gitti.
Ve şimdi bize bu kıyafetleri verdi ve sadece şöyle dedi: onunla eğlenin. Aksi takdirde hiçbir bilgimiz yoktu. Bu, her şeyin başlamamız ve ilk çıkmamız gerektiği anlamına gelir. 1980 civarında prêt-à-portter şovlarından yayınlanmış bir koleksiyon kitabı yoktu. Bu yüzden internette arama yaptık ve izlemeden Haberlar ve birçok basın resmi bulduk, örneğin Getty'de iyi görebildik. Bilgiler ayrıca tulumdaki kare kırmızı perçinler gibi ayrıntılar verdi – Mugler sadece tek bir koleksiyonda kullandı, sonra bir daha asla. Bu tür banal şeylere yardım edin. En sonunda, Mugler'in arşivi bize geri döndü ve şimdi Tanrı'ya Paris'te deneyimli bir iletişim kişisine teşekkür ediyoruz.
Thierry Mugler, muhtemelen H/F 1981/82: Metal perçinli yün kumaştan işlemeli omuz alanı ile tulum, o zaman “Sovyet tarzı” gönderin.Max Fahrig/Berlin, Sanat ve El Sanatları Müzesi'nde Eyalet Müzeleri
Hoffmann kalemlerinin moda-tarihsel vurguları, Jerry Hall'un 1980'de kaçtığı vücut bükümüdür.
Evet, bu ünlü, çünkü bu ikonik fotoğrafçılığı, Thierry Mugler'ın ilk Amerikan defilesinde New York Disco Bond's'daki iki bölümünü nasıl gösteriyor. Tam olarak öyle – şifondan yapılmış manşet etek ile. Sadece küçük bir boru ile kaplı kumaş demiryollarından oluşur.
Thierry Mugler, metal ve deriden yapılmış, arkada deri kayışlar ve ipek şifondan yapılmış nokta etek.Max Fahrig/Berlin, Sanat ve El Sanatları Müzesi'nde Eyalet Müzeleri
Yves Saint Laurent'in 1969'da Fransız sanatçı çifti Lalanne ile işbirliğinin bu gerçekçi beden izlenimi. Issey Miyake ayrıca gerçekçi göğüslerle böyle bir göğüs işareti vardı, onunla birlikte birkaç renkte bir plastikten. Orijinal fikir muhtemelen 1930'ların Paris gerçeküstücülüğünden, One Man Ray, Dalì ve Elsa Schiaparelli'den geliyor.
Kesinlikle. Elbise, moda ve revü kostümü arasında akan geçişlerle, gelecekteki Mugler stiline, yüceltilmiş mugler stiline atıfta bulunuyor. Erika Hoffmann bana bir etkinlikte veya açılışta giyerken içinde ne kadar seksi hissettiğini söyledi. Bunun gerçekten harika olduğunu düşünüyordu. Bazı örnekler muhtemelen göğüs tankından korunmuştur, Louvre Parisli Musée des Arts Décoratif'in de bir tane vardır. Genel model, pirinç kahverengiden daha fazla bakır tonumuzdan daha kırmızı -çukurludur. Şifon eteği de önemli ölçüde kırmızımsı.
Hangi Manken'in izlenim için kullanılabilir olduğu biliniyor, yani üst beden aslında kimdi? Bu metal kabuklar doğrudan bir vücutta elektroliz ile yapılmıştır.
Maalesef hayır. Bizim için de şöyle diyor: Araştırmaya devam edin.
Parçaları depolamaya ne dersiniz? Örneğin metal parçalarının paslanmaya başladığı özel zorluklar var mı?
Restorasyon için bir departmanımız var ve elbette olağan – yani doğru sıcaklık, havanın nem içeriği, ışık ve asitsiz kağıt mendil insidansı yok. Örneğin, Mugler perçinlerinde hiçbir şey yapmadık. Metal çok iyi. Çok daha büyük bir sorunlu çocuk şu anda Sanat ve El Sanatları Müzesi gibi kurumlar için plastikler, örneğin 1970'lerden mobilya için köpükten yapılmış doldurma malzemesi. Ve tarihi patent deri, çünkü üzerinde bir film gibi uzanan bir kalıp var. Yeni edinilen tüm parçalar, her türlü zararlıları ve bakterileri ortadan kaldırmak için soğuk odaya gelir. Ancak bu mantar durumunda, bu artık yardımcı olmadı. Bunlar gerçekten harika ayakkabılar, ama bu iğrenç film oradadır, muhtemelen bitti.
Son bir soru: Sanat ve El Sanatları Müzesi'nin moda koleksiyonu, örneğin eyalet lüks marka zarfından veya Allrerleirauh gibi ücretsiz gruplardan GDR'den bir şeyler içeriyor mu?
Aslında, mevcut stokta çarpıcı derecede az sayıda GDR tarzımız var. 1980'lerde ve daha sonra, satın alma işlemi daha çok çağdaş tekstil tasarımı ve tekstil sanat eserleri idi. Dönüşten sonra, GDR moda arşivi Şehir Müzesi'ne gitti. Bu arada envanterimizde, zarif tasarımcı Regina Georgiew'in tasarımları gibi birkaç parçamız var. Ve evet, koleksiyonumuzu seçilmiş nesnelerle, örneğin Alle et, şık büyüleyici ve kalıcı (CCD) veya gerçekleşenden desteklemek istiyoruz. Bizim moda küratörleri için önemli olan, bir tasarımın kalitesi ve koruma durumudur. Yön değil.
Paris'ten Moda: Erika Hoffmann Hediyesi. Kabine Sergisi B14 Aralık 2025'te Kulturforum'daki Sanat ve El Sanatları Müzesi'nde. Çar, Per, Cum 10:00 – 17:00; SAT ve SO 11: 00-18: 00
2025'in sonunda, şimdi ilk kez “Paris'ten” Kabine Sergisi Modunda “sunulacaklar. Ve voilà, elbiseler için geçerlidir, bu da sanat eserleri için de geçerlidir: eski ustalarda birçok heyecan verici şeyler keşfedilebilir – türlerinin en iyi eserleri oldukları sürece.
Dr. ile konuştuk Galliano ve Gaultier hakkında Sanat ve El Sanatları Müzesi'nin moda ve tekstil küratörü Katrin Lindemann, zararlılara karşı soğuk odalar ve GDR'den moda.
Erika Hoffmanns müzeye nasıl verdi?
New York'ta yaşayan bir kız, Noel 2023'ten önce Berlin'deyken bizimle iletişime geçti. Bana yazdı ve daha sonra 1979'dan itibaren Thierry Mugler tarafından büyük işlemeli midye süsleri ile yeşil bir tulum geçti. Şöyle yazdı: Annemin küçük bir erken mugler elbiseleri koleksiyonu var. Bununla ilgileniyor musun?
Tekstil koleksiyonumuzun harika olduğunu bilmelisiniz, ancak 20. yüzyılın 70'li, 80'li ve 90'larından çok az parçamız var. Çünkü kamera/çağrı koleksiyonu durur. 2003 yılında onları son derece profesyonel moda koleksiyoncuları Wolfgang Ruf ve Martin Kamer'den aldık. Barok'tan toplam 1500 nesne – 18. yüzyıldan 1970'lere kadar 700 kıyafet ve 800 aksesuar. Bu moda galerimizi ilk etapta yarattı. Ancak odak noktası 19. ve 20. yüzyılın başlarında, son on yıllarda çok daha az.
Tasarımcı modasını ölçerek, aynı zamanda vintage için Hollywood stilistlerinin yumuşak noktasıyla, tasarımcı modasının yüksek yaşam döneminden en iyi parçalar daha pahalı hale geldi. Fiyatlar 3 haneli başlar ve özellikle akşam modası ve bazı tasarımcılar için 4 ve 5 haneli aralığa yükselir. 1999 yılında New York'ta bir butik açmak için bir Dior el çantası şeklinde bir kağıt davet bile yakın zamanda Londra'da 8.450 £ 'a ulaştı çünkü John Galliano davet etti. Müzayedeler alakalı olduğunda fetiş ek ücretinin eklendiği Lady Di gibi ünlü kullanıcıların şeyler hakkında konuşmamak.
Çok fazla satın alma bütçemiz yok. Dürüst olmak gerekirse: neredeyse hiç yok. Bu yüzden zaman zaman bağış almaya çok bağımlıyız. En son, bunlar dolaplarını temizleyen ve 1950'lerden ve 1960'lardan ULI Yargıç Topluluklarını geçen yaşlı Berlinlilerdi. Ama 1980'ler, 1990'lar, pek bir şeyimiz yok.
Martin Margiela, 1994 civarında: Poster, kağıt ve gri renk parçalarından batı. Erika Hoffmann'ın Hediyesinden Sanat ve El Sanatları Müzesi'ne.Max Fahrig/Berlin, Sanat ve El Sanatları Müzesi'nde Eyalet Müzeleri
John Galliano yok, Alexander McQueen yok mu?
Hayır, maalesef hayır. Ayrıca Jean Paul Gaultier'den sadece bir modelimiz var – baskılı yüzlü bir gece elbisesi, ama hepsi bu.
Bunlar aslında dolu olan ciddi deliklerdir. 1990 civarında Gaultier, Hindistan'dan Ortodoks Yahudiliğe küresel ilham karışımı ile kesinlikle vizyonerdi. Ve sonra önce Madonna, bu saten korseler ve çantalar için cazibesi feminist çalışması.
Örneğin Iris Van Herpen'den de hiçbir şeyimiz yok. 1970'lerin sonunda Erika Hoffmann'ın sahip olduğu bu erken mugler parçalarından daha memnun kaldık. Seçim Berlin'deki evinde oldu. Sanat koleksiyonunun bir kısmının yıllardır sergilendiği Sophie-Gipshöfen'de Sophienstraße'de yaşıyor. Sonra iki kıyafet rafı kurdu ve şöyle dedi: Şeylere bakın ve seçin. Onun için, günlük kıyafetler dolaba asıldığı sürece idi. Ve en sonunda büyük bir beyaz karton getirdi: “Belki de kullanabilir misin?” İçinde, Martin Margiela'nın sıfırdan bu sanatsal yelek kağıt mendil altındaydı. 1994'teki bir koleksiyondan, önündeki koleksiyonlardan parçaları tekrarladığı ve gri renkle boyandığı zaman.
Erika ve Rolf Hoffmann'ın şirketleri Van Laack için öneriler toplamak için Paris'e gittikleri söyleniyor. Rolf Hoffmann, 1970 yılında babasından tanınmış şirit üreticisini devralmıştı. Ancak Thierry Mugler'in hediyelerindeki yaklaşık 20 elbisesi desensiz ve ince renklere sahip. Yves Saint Laurent veya Hungaro'nun Paris'te aynı zamanda sunduğu parlak baskılardan tamamen farklı.
Bu kadar büyüleyici bulduğum şey: Bayan Hoffmann'ı sadece yaşlı bir bayan, çok ayrık bir insan ve nispeten küçük olarak tanıyorum. Ve Mugler'de hemen uzun güç kadınlarını düşünüyorsunuz. O zamanlar giyinmek istediğini tamamen büyüleyici buluyorum. Paris'teyken, Bayan Hoffmann muhtemelen 1978'den yeni açtığında Thierry Mugler'ın ilk dükkanındaki Victoires'e gitti.
Ve şimdi bize bu kıyafetleri verdi ve sadece şöyle dedi: onunla eğlenin. Aksi takdirde hiçbir bilgimiz yoktu. Bu, her şeyin başlamamız ve ilk çıkmamız gerektiği anlamına gelir. 1980 civarında prêt-à-portter şovlarından yayınlanmış bir koleksiyon kitabı yoktu. Bu yüzden internette arama yaptık ve izlemeden Haberlar ve birçok basın resmi bulduk, örneğin Getty'de iyi görebildik. Bilgiler ayrıca tulumdaki kare kırmızı perçinler gibi ayrıntılar verdi – Mugler sadece tek bir koleksiyonda kullandı, sonra bir daha asla. Bu tür banal şeylere yardım edin. En sonunda, Mugler'in arşivi bize geri döndü ve şimdi Tanrı'ya Paris'te deneyimli bir iletişim kişisine teşekkür ediyoruz.

Thierry Mugler, muhtemelen H/F 1981/82: Metal perçinli yün kumaştan işlemeli omuz alanı ile tulum, o zaman “Sovyet tarzı” gönderin.Max Fahrig/Berlin, Sanat ve El Sanatları Müzesi'nde Eyalet Müzeleri
Hoffmann kalemlerinin moda-tarihsel vurguları, Jerry Hall'un 1980'de kaçtığı vücut bükümüdür.
Evet, bu ünlü, çünkü bu ikonik fotoğrafçılığı, Thierry Mugler'ın ilk Amerikan defilesinde New York Disco Bond's'daki iki bölümünü nasıl gösteriyor. Tam olarak öyle – şifondan yapılmış manşet etek ile. Sadece küçük bir boru ile kaplı kumaş demiryollarından oluşur.

Thierry Mugler, metal ve deriden yapılmış, arkada deri kayışlar ve ipek şifondan yapılmış nokta etek.Max Fahrig/Berlin, Sanat ve El Sanatları Müzesi'nde Eyalet Müzeleri
Yves Saint Laurent'in 1969'da Fransız sanatçı çifti Lalanne ile işbirliğinin bu gerçekçi beden izlenimi. Issey Miyake ayrıca gerçekçi göğüslerle böyle bir göğüs işareti vardı, onunla birlikte birkaç renkte bir plastikten. Orijinal fikir muhtemelen 1930'ların Paris gerçeküstücülüğünden, One Man Ray, Dalì ve Elsa Schiaparelli'den geliyor.
Kesinlikle. Elbise, moda ve revü kostümü arasında akan geçişlerle, gelecekteki Mugler stiline, yüceltilmiş mugler stiline atıfta bulunuyor. Erika Hoffmann bana bir etkinlikte veya açılışta giyerken içinde ne kadar seksi hissettiğini söyledi. Bunun gerçekten harika olduğunu düşünüyordu. Bazı örnekler muhtemelen göğüs tankından korunmuştur, Louvre Parisli Musée des Arts Décoratif'in de bir tane vardır. Genel model, pirinç kahverengiden daha fazla bakır tonumuzdan daha kırmızı -çukurludur. Şifon eteği de önemli ölçüde kırmızımsı.
Hangi Manken'in izlenim için kullanılabilir olduğu biliniyor, yani üst beden aslında kimdi? Bu metal kabuklar doğrudan bir vücutta elektroliz ile yapılmıştır.
Maalesef hayır. Bizim için de şöyle diyor: Araştırmaya devam edin.
Parçaları depolamaya ne dersiniz? Örneğin metal parçalarının paslanmaya başladığı özel zorluklar var mı?
Restorasyon için bir departmanımız var ve elbette olağan – yani doğru sıcaklık, havanın nem içeriği, ışık ve asitsiz kağıt mendil insidansı yok. Örneğin, Mugler perçinlerinde hiçbir şey yapmadık. Metal çok iyi. Çok daha büyük bir sorunlu çocuk şu anda Sanat ve El Sanatları Müzesi gibi kurumlar için plastikler, örneğin 1970'lerden mobilya için köpükten yapılmış doldurma malzemesi. Ve tarihi patent deri, çünkü üzerinde bir film gibi uzanan bir kalıp var. Yeni edinilen tüm parçalar, her türlü zararlıları ve bakterileri ortadan kaldırmak için soğuk odaya gelir. Ancak bu mantar durumunda, bu artık yardımcı olmadı. Bunlar gerçekten harika ayakkabılar, ama bu iğrenç film oradadır, muhtemelen bitti.
Son bir soru: Sanat ve El Sanatları Müzesi'nin moda koleksiyonu, örneğin eyalet lüks marka zarfından veya Allrerleirauh gibi ücretsiz gruplardan GDR'den bir şeyler içeriyor mu?
Aslında, mevcut stokta çarpıcı derecede az sayıda GDR tarzımız var. 1980'lerde ve daha sonra, satın alma işlemi daha çok çağdaş tekstil tasarımı ve tekstil sanat eserleri idi. Dönüşten sonra, GDR moda arşivi Şehir Müzesi'ne gitti. Bu arada envanterimizde, zarif tasarımcı Regina Georgiew'in tasarımları gibi birkaç parçamız var. Ve evet, koleksiyonumuzu seçilmiş nesnelerle, örneğin Alle et, şık büyüleyici ve kalıcı (CCD) veya gerçekleşenden desteklemek istiyoruz. Bizim moda küratörleri için önemli olan, bir tasarımın kalitesi ve koruma durumudur. Yön değil.
Paris'ten Moda: Erika Hoffmann Hediyesi. Kabine Sergisi B14 Aralık 2025'te Kulturforum'daki Sanat ve El Sanatları Müzesi'nde. Çar, Per, Cum 10:00 – 17:00; SAT ve SO 11: 00-18: 00