Tartışmalı kitle üreticisi Shein, Berlin’de açılır pencere açtı

Kurnazlik

Global Mod
Global Mod
Kalabalık başarısız olmamalı: mağaza, grotesk fiyatlarla tekstil ürünleriyle dolu.Manuel Almeida Vergara


35,49 Euro’ya açık mavi bir kot elbise. 11,99 Euro’luk bir kese çanta. 5,99 Euro’ya kaliteli bir nervürlü üst. Bu, web sitesinde daha da düşük fiyatlar yayınlayan Çinli çevrimiçi perakendeci Tauentzien’de bugün açılan Shein’s pop-up mağazasında sunulanlara bir bakış.

İndirim ve indirim kampanyaları öncesi 6,50 Euro’dan başlayan fiyatlarla kıyafet, 3 Euro’dan başlayan çantalar ve 4 Euro’nun biraz altındaki üstleri bulabilirsiniz. Bu grotesk görünen fiyatlandırmanın sadece malların kalitesi için değil, aynı zamanda arkasındaki üretim ve çalışma koşulları için de ne anlama geldiğini herkes tahmin edebilir. Ya da değil?

Shein, şu anda küresel moda endüstrisinde değer verilmesi en zor şirketlerden biri. Bu aynı zamanda, 23 Mart Perşembe akşamı, uzman bir gazeteci kitlesi için ayrılmış olan bugünkü pop-up açılışından önce de netleşti. Hemen iyi haber: Sürdürülebilirlik ve fiyatlandırma konuları en azından bir panel tartışmasında tamamen göz ardı edilmedi.

Avrupa patronu Cui He ve Shein'den iletişim başkanı Peter Day.


Avrupa patronu Cui He ve Shein’den iletişim başkanı Peter Day.Manuel Almeida Vergara


Avrupa’nın patronu Cui He ve küresel iletişim başkanı Peter Day’in mantik bir şekilde sahne konuşmasında tekrarladığı merkezi Guangzhou, Çin’de bulunan şirketin kurumsal inancı – modayı ve güzelliği “herkes için erişilebilir” kılmak istiyorlar – görünüyor biraz kötü bir örtmece. Yine de Day, en azından deneyimli uzmanları bile şaşırtması gereken damping fiyatları için bir açıklama sunuyor.

Son derece teknoloji ve yapay zeka odaklı şirket, üretim miktarlarını mümkün olan en gerçekçi ve esnek şekilde hesaplıyor. Endüstride alışılagelmişin aksine, burada onlardan fiilen kurtulma umuduyla büyük miktarlarda münferit parçalar üretilmiyor. Bunun yerine, Shein’de yapılan her tasarımdan yalnızca küçük miktarlarda var – Day “100 ila 200 parça” diyor – bunlar daha sonra web sitesinde sunuluyor.

Aşırı üretimden kaçınarak düşük fiyatlara ulaşılmalıdır.


Teknoloji daha sonra hangi tasarımların iyi gittiğini hızlı bir şekilde anlamalıdır: talep edilen şey Çin’de hızla yeniden üretilir; çok az onayla karşılanan şey atılır. Peter Day’in ifadesiyle, “Bir ürün için olumlu bir sinyal aldığımızda,” kendi “tedarik zinciri yönetim sistemlerini kullanarak bu ölçülebilir talebi karşılamak üzere giysinin yeterli sayıda kopyasını üretmek üzere üçüncü taraf tedarikçilerimizle birlikte çalışırlar.” Sonuç, diğer tedarikçilerin nihai fiyatlarına dahil edilmesi gereken daha az fazla üretim – daha az tekstil atığı da diyebilir.

Durum buysa ve tutarlı bir şekilde uygulanırsa, en azından diğer moda şirketleri için de iyi olacak teknik bir sistem olacaktır – tüm fiyat segmentlerinden olanlar. Çünkü hatırlıyoruz: 2018’de Burberry’nin yıllık raporu şok ediciydi; buna göre İngiliz lüks markası, her yıl toplam değeri birkaç milyon avroyu bulan aşırı üretilmiş ürünleri indirimli fiyatlarla satmak, geri dönüştürmek veya bağışlamak yerine parçaladı.

Kitlesel üretilen ürünlerin hayranları değil: 2022 Extinction Rebellion, Fransa'nın Toulouse kentindeki pop-up'ta protesto edildi.


Kitlesel üretilen ürünlerin hayranları değil: 2022 Extinction Rebellion, Fransa’nın Toulouse kentindeki pop-up’ta protesto edildi.imago


Diğer lüks markalar ve hızlı moda sağlayıcılarında da yaygın olan bu yaklaşım, kendi fiyatlarınızı mahvetmeme amacına hizmet eder. Shein’in isteğe bağlı ilkesine göre daha iyi bir hesaplama burada mantıklı bir çözüm gibi görünüyor. Ancak Peter Day’in bahsettiği “üçüncü taraf tedarikçiler” için popüler parçaların hızlı post-prodüksiyonunun ne anlama geldiği sorgulanabilir. Ya da daha iyisi: Şirketin birlikte çalıştığı Çin tekstil şirketlerindeki işçiler için.

Reuters haber ajansının 2021’de yaptığı araştırmaya göre Shein, o sırada kendi tedarik zincirlerinin yalnızca kısmen haritasını çıkardı ve sertifikaları yanlış bir şekilde ele aldı; Aynı yıl, İsviçreli STK Public Eye, hızlı moda tedarikçisinin ürünlerini, iş sözleşmesi olmayan terzilerin asgari ücret olmaksızın parça başı ücretlerle haftada 75 saate kadar çalıştıkları terzi atölyelerinde de ürettiğini bildirdi. Shein’in, aralarında TÜV Rheinland’ın da bulunduğu üç uluslararası test kuruluşunu hazırlaması için görevlendirdiği bu yılın Ocak ayına ait bir rapor, farklı bir durumu aktarıyor.

Bağımsız test hizmeti sağlayıcıları yeterli çalışma koşullarını belirler


Üç bağımsız denetim hizmeti sağlayıcısı, Shein’in tedarikçilerindeki işçilerin, uygun koşullar altında ilgili Çin bölgesindeki özel çalışanların ortalamasından yüzde 40 ila 75 daha fazla kazandığını tespit etti. Day, bunu garanti altına almak için tekstil şirketlerinden “web sitemizde görüntülenebilecek bir davranış kuralları imzalamalarının” isteneceğini söylüyor. Çeşitli raporların neden aynı fikirde olmadığını veya durumun 2021 ile 2023 arasında basitçe düzelip düzelmediğini belirlemek zor.

Fiyatlara geri dönelim: Bunlar da sadece ikircikli bir şekilde görüntülenebilir. Çünkü doğru – her düzeyde kapsayıcı bir moda yelpazesi için uygun fiyatlı giysilere ihtiyaç var. Avrupa patronu Cui He, “Başka bir yerde aynı geniş seçeneğin sunulmadığı düzgün vücutlu erkekler ve kadınlar için harika bir ürün yelpazemiz var” diyor; Ayrıca, online mağaza aracılığıyla yaklaşık 150 ülkeye satış yaparak mümkün olduğunca çok kişiye ulaşma hedefinize ulaşırsınız. Cui He, “Fiyat seviyemizin de bu iddiayı yansıttığını söylememe gerek yok” diyor.

Bir euro için plastik cüzdanlar: Pop-up mağazada Shein makinesi.


Bir euro için plastik cüzdanlar: Pop-up mağazada Shein makinesi.Manuel Almeida Vergara


Ancak, Shein’in fiyatlarının sadece ara sıra beş avroluk bir süveterden fazlasını zar zor karşılayabilen müşteriler için olmadığı da bir gerçek. Ayrıca, geniş bir kitleyi yalnızca bu ucuz ürünü dijital alışveriş sepetine koymaya değil, aynı zamanda düşüncesiz spontan satın almalarla doldurmaya da teşvik ediyorlar. Beğenmediyseniz, geri göndermenize bile gerek yok: beş avro boşa gitti, öyle olsun. Perşembe günü bilinçli satın alma davranışını teşvik edecek çabaların olup olmadığı tartışılmadı.

Geçen yıl bir Greenpeace raporuna göre, 2021 satışlarının 16 milyar doların biraz altında olduğu tahmin edilen şirket, her gün internete 6.000 ila 9.000 yeni ürün koyuyor. Çok sayıda çevrimiçi makale, gençler için bağımlılık tehlikesinden bile bahsediyor.

Tauentzien’deki pop-up mağazada, modanın hızlı bir şekilde tüketilebilen tek kullanımlık bir ürüne dönüştüğü izlenimine karşı koyamazsınız: burada ziyaretçiler için küçük aksesuarların bulunduğu bir otomat mevcuttur. Plastik cüzdanları, anahtarlıkları veya saç fırçalarını tükürmesi için sadece bir euro koymanız gerekiyor.
 
Üst