H&M'deki tasarım koleksiyonları modayı nasıl değiştirdi?

Kurnazlik

Global Mod
Global Mod
İlk olmak kaprisli Karl Lagerfeld'in hoşuna giderdi. H&M koleksiyonu 2004 sonbaharında mağazalara girdiğinde bu bir sansasyon yarattı. Ve büyük bir başarı.

O kadar büyük ki, yalnızca İsveçli moda grubu Roberto Cavalli, Isabel Marant ve Giambattista Valli ile bu tür çok sayıda başka işbirliğini hayata geçirmekle kalmadı, aynı zamanda diğer birçok uygun fiyatlı tekstil perakendecisinde de uzun süredir benzer projeler yürütülüyor.

Bu hafta H&M, Berlin'deki tasarımcı işbirliklerinin 20. yıl dönümünü Veronika restoranında özel bir akşam yemeği ve Kraftwerk'te büyük bir partiyle kutladı. Önceden şirketin 1986 ile 2007 yılları arasında baş tasarımcısı olan Margareta van den Bosch ve onun halefi Ann-Sofie Johansson ile tanıştık ve onlara iki fiyat segmenti arasındaki bu sınır geçişlerinin moda endüstrisini nasıl değiştirdiğini sorduk.


H&M tasarım koleksiyonlarından: Moschino çizgi roman baskılı tişört, Rabanne pullu elbise.HM


İlk tasarımcı koleksiyonu tam 20 yıl önce mağazalarınıza geldi. Karl Lagerfeld'in H&M'deki tasarımları o zamanlar sansasyon yaratmıştı. Fikir nereden geldi?

Margareta van den Bosch: O zamanlar kasım ayı için iç çamaşırı kampanyaları planlıyorduk ve pazarlama ekibi gerçekten farklı bir şey yapmak istiyordu. Konuk bir tasarımcıyı davet etme fikri ilk kez buradan geldi. Baş tasarımcı olarak, o zamanki kreatif direktörümüz Donald Schneider gibi ben de bu fikri hemen beğendim. Karl'ı iyi tanıyordu ve sonra ona sordu. Ve Karl ünlü bir şekilde evet dedi. İlk önce Karl'ın çizimlerini beklemek zorunda kaldık ve bu aslında uzun zaman aldı. Ancak eskizler daha da etkileyiciydi!

Lagerfeld muhtemelen lüks segmentte bu haliyle olmayan bazı koşullarla karşı karşıya kaldı.

Van den Bosch: Elbette, ama aslında Karl'ın bu çerçeveyi tam olarak kendisi tanımlamak istemesi daha doğruydu. Ona koleksiyonun neleri içermesi gerektiğini söylememi istedi; kaç tane erkek, kaç tane kadın tasarımı, kaç tane ceket, kaç tane elbise. Beni yalnızca tek bir konuda geri çevirdi: Bu koleksiyonun kasım ayındaki iç çamaşırı kampanyamızın yerini alması gerektiğinden, Karl Lagerfeld'e iç çamaşırı da sunabilmenin iyi bir fikir olacağını düşündüm. Bunu yapmak istemedi ama sonra iç çamaşırı detaylarından ilham alan bir elbise tasarladı. Bunu çok çekici buldum.

Ann-Sofie Johansson: Ama aynı zamanda somut dürtülerin bizzat tasarımcılardan geldiği de sıklıkla oluyor. Örneğin Alexander Wang, 2014'te bizim için gerçekten spor kıyafetler yapmak istiyordu. Ve Giambattista Valli ve Isabel Marant gibi pek çok kişi ilk kez erkek modası yaratma fırsatını değerlendirdi. 2005'te erkek giyimi tasarlamayı kesinlikle istemeyen Stella McCartney'in aksine.

Margareta Van Den Bosch, 1986 ve 2007 yılları arasında H&M'de baş tasarımcıydı.


Margareta Van Den Bosch, 1986 ve 2007 yılları arasında H&M'de baş tasarımcıydı.HM


Şunu hemen anlayabilirsiniz: Şu ana kadar işbirliği yaptığınız moda tasarımcılarının ve markaların listesi etkileyici. Kimi hala özlüyorsun?

Van den Bosch: İkimizin de çok hayran olduğu Dries Van Noten'u düşünüyorum. Ne yazık ki birkaç ay önce modadan çekildi, dolayısıyla artık o şansımız olmayacak.

Johansson: Elbette çok daha fazlası var. Tıpkı, örneğin sadece adım atmak istemedikleri için ya da sıklıkla zamanlama doğru olmadığı için işbirliği yapmayı reddeden bazılarının olduğu gibi. Genellikle diyalog halinde kalıyoruz ve bazen hala işe yarıyor. Örneğin Donatella Versace başlangıçta iptal etti ancak sonunda 2011'de bizim için bir koleksiyon oluşturdu.

Van den Bosch: Ayrıca artık sadece markalar değil ana şirketler de söz sahibi. 20 yıl önce bu kadar belirgin değildi. Aynı zamanda kendi inisiyatifleriyle bize ulaşan işbirliği ortaklarımız da var.

Böyle bir ortağın H&M için ilginç olabilmesi için masaya ne getirmesi gerekiyor?

Johansson: Güçlü bir kimlik, net bir imza, tanınma değeri. Ritim de doğru olmalı, yani farklı koleksiyonlar arasında iyi bir kontrast olması gerekiyor. Comme des Garçons, Maison Martin Margiela, Balmain; bunlar inanılmaz derecede farklı markalar. Ulaşmak istediğimiz müşteriler kadar farklılar.

H&M tasarım koleksiyonlarından: Moschino'dan renkli baskılı kapüşonlu üst.


H&M tasarım koleksiyonlarından: Moschino'dan renkli baskılı kapüşonlu üst.HM


Yani mesele artık mümkün olan en öne çıkan isimleri göstermek değil mi?

Johansson: Bu en başta önemliydi. Hemen Karl Lagerfeld'le başlıyorum; bu bir beyandı! Ancak yıllar geçtikçe heyecan verici bulduğumuz, daha az bilinen markalarla sık sık işbirliği yaptık.

Van den Bosch: Onlara bu kadar geniş bir platform sunabildiğimiz için mutluyuz. 2012 yılı civarında Marni ile çalıştığımızda marka hâlâ nispeten bilinmiyordu. Bugün gerçekten en büyüklerden biri.

Johansson: Sonuçta bu ürünle ilgili. Eğer iyi yapılırsa, müşteriler onu satın alacaktır. Bu kadar basit.


İnsanlara

Margareta van den Bosch 1986'dan 2007'ye kadar H&M'de baş tasarımcıydı, Ann Sofie Johansson 2008'de onu bu pozisyona kadar takip etti. İkilinin himayesi altında şu moda tasarımcıları ve markaların tasarım koleksiyonları oluşturuldu: Karl Lagerfeld (2004), Stella McCartney (2005), Viktor & Rolf (2006), Roberto Cavalli (2007), Comme des Garçons by Rei Kawakubo (2008), Matthew Williamson (Bahar 2009), Jimmy Choo (Güz 2009), Sonia Rykiel (Bahar 2010), Lanvin (Güz 2010), Versace (2011), Marni (Bahar 2012), Maison Martin Margiela (Güz 2012), Isabel Marant (2013), Alexander Wang (2014), Balmain (2015), Kenzo (2016), Erdem (2017), Moschino (2018), Giambattista Valli (2019), Simone Rocha (2021), Toga Arşivleri (2021), Mugler (Bahar 2023) ve Rabanne (sonbahar 2023).


Son yıllarda pek çok kişinin, arkasında ne kadar etkileyici bir ismin olduğunu bile bilmeden, bir tasarımcı koleksiyonundan bir parça satın alıp almadığını bilmek ilginç olurdu.

Johansson: Elbette bu gerçekten heyecan verici olurdu. Bu, odak noktasının gerçekten benim gerçekten hoşuma giden ürün üzerinde olduğu anlamına gelir. Bu arada ortaklarımız, tasarımlarının başka bir segmente ne kadar iyi taşınabildiğine her zaman şaşırıyorlar. Örneğin, Mugler'in kreatif direktörü Casey Cadwallader geçen yıl bize H&M için ürettiği parçalar ile Mugler'de bulunan parçalar arasındaki farkı pek anlayamadığını söyledi.

H&M tasarım koleksiyonlarından: Balmain kruvaze blazer ceket, Simone Rocha fırfır detaylı kareli pantolon.


H&M tasarım koleksiyonlarından: Balmain kruvaze blazer, Simone Rocha fırfır detaylı kareli pantolon.HM


Bu lüks sektörünün fiyatlandırma politikası hakkında bir şeyler söylemiyor mu?

Van den Bosch: Muhtemelen. Jimmy Choo'nun genel müdürünün bize göz kırparak ilgili 2009 işbirliği koleksiyonundaki ürünleri neredeyse biraz fazla iyi yaptığımızı söylediğini hâlâ hatırlıyorum. Ancak ona güvence verebildik: Tasarımcı koleksiyonlarımız genellikle birkaç gün sonra tükeniyor, bu yüzden Jimmy Choo müşterilerini almamız konusunda endişelenmesine gerek yok.

Diğer birçok şirket uzun süredir benzer projelere odaklanıyor. Japon zinciri Uniqlo'nun en son Yves Saint Laurent'in eski kreatif direktörü Stefano Pilati Jonathan Anderson tarafından tasarlanan koleksiyonları Zara için bir koleksiyon sundu. Bazen bir veya iki iş ortağınızı başka bir şirkete kaptırdığınız için sinirleniyor musunuz?

Johansson: Bu bazen olabiliyor ama çoğunlukla tam tersi oluyor. Her iki durumda da, dünyada o kadar çok iyi tasarımcı var ki, her şirketin uygun bir ortağı olduğunu söyleyebilirim.

Ann-Sofie Johansson, 2008'den beri H&M'de baş tasarımcıydı.


Ann-Sofie Johansson, 2008'den beri H&M'de baş tasarımcıydı.HM


Bu çok diplomatik bir şekilde ifade edildi. Tasarımcılar olarak işbirliklerinden birinde kendi çalışmanız için öğrendiğiniz özel bir şey var mı?

Van den Bosch: Stella McCartney'nin mankenin üzerine kendini örtme şeklinden etkilendim. Ayrıca 2005 yılında birlikte çalıştığımızda sürdürülebilirlik konusuna çok güçlü bir şekilde odaklanmıştı ve bu bize gerçekten ilham verdi. Ama aynı zamanda Stella'nın ne sıklıkta fikrini değiştirdiğini de hatırlıyorum; bir toplantıdan diğerine her zaman koleksiyonun tamamını değiştirirdi. Bu bir meydan okumaydı ama sonuç harikaydı.

Johansson: Gece elbiselerinin alt yapısı çok önemli olan Giambattista Valli'yi de düşünmek isterim. Yapım açısından bu bir korsaj yönündedir. Oradan birkaç püf noktası öğrendik.

H&M tasarım koleksiyonlarından: Maison Martin Margiela'dan dar parıltılı kemerli asimetrik kesim elbise.


H&M tasarım koleksiyonlarından: Maison Martin Margiela'dan dar simli kemerli asimetrik kesim elbise.HM


Lükste çok az yaratıcı sınır vardır. Ancak H&M'de her sonucun makul bir fiyat aralığında kalması gerekiyor. Bazen tasarımcıların fikirlerini fiyat seviyenizle eşleştirmek zor oldu mu?

Johansson: Kesinlikle. Balmain için çok detaylı, göz alıcı modalar tasarlayan Olivier Rousteing'i düşünüyorum. Bizim için biraz sınırlı olması gerekiyordu ama aynı zamanda bu koleksiyonda fiyatları da biraz artırdık. Bir miktar kapsam var, ancak elbette lüks tasarımı uygun fiyata sunma fikri devam ediyor.

H&M'in ilk benimsediği bu yaklaşım genel olarak moda endüstrisini nasıl değiştirdi?

Van den Bosch: Bir yandan bu işbirliği şekli, pazarlama alanında tamamen yeni standartlar belirledi. İki şirket için aynı anda daha fazla görünürlük yaratmak amacıyla böyle bir gücü kullanmak, daha önce hiç gerçekleşmemişti. H&M'de her zaman sahip olduğumuz tasarım standartları çok daha yoğun algılandı. Aynı zamanda markalar çok daha geniş bir kitleye ulaşmayı ve yeni pazarlar açmayı başardı.

Ayrıca işbirlikleri tasarımın değerini farklı bir şekilde aktardı. Sonuçta, lüks markalar aynı zamanda en kaliteli kaşmiri veya en pahalı ipeği kullanmaya yönelirken, H&M'in tasarımcı koleksiyonları malzemenin kalitesine daha az ve daha çok gerçek tasarıma odaklanıyor.

Van den Bosch: Bu koleksiyonların açıkça tasarım performansıyla ilgili olduğu doğru. Ama özellikle bu projelerde malzeme konusunda da oldukça iddialı olduğumuzu vurgulamak isterim. Tasarımlar uygun fiyatlı ve buna rağmen kalite gerçekten yüksek.

Johansson: Hatta zaman zaman lüks markalarla mümkün olmayan şeyleri H&M'de yapabiliyoruz. 2012 yılında Margiela koleksiyonunda bir ceket tasarladığımızı hatırlıyorum, insanlar Paris'teki meslektaşlarımızın uzun süredir benzer bir şeyi denediğini ancak sonuçta hayata geçiremediğini söylüyorlardı. Bunun nedeni aynı zamanda, örneğin büyük lüks markalarla karşılaştırıldığında bile gerçekten saklanmak zorunda olmadığımız çok geniş bir tedarikçi ağımızın olmasıdır.
 
Üst